kultura - coś pozytywnego
Narody, społeczności
czy nawet kółka zainteresowań bedą miały jakieś zasady funkcjonowania aby każdy znajdujący się w obrębie funkcjonowania
danej grupy wiedział jak się zachować i
nie powodować jakichś nieporozumień. Nazywanie kogoś kulturalnym odnosi się do
manier zgodnych z określonym kodeksem prawnym lub zwyczajowym, kodeksem nie
sprecyzowanym w zapisanej formie. Natomiast określenie „niekulturalny” odnosi
się do kogoś kto przez niezapoznanie się lub z braku chęci, do określonych zasad się nie
stosuje. Zasady te poznajemy poprzez np wychowanie się w tych warunkach lub
wchodząc w jakims okresie uczymy się przez obserwację innych członków tej
społeczności. Czasem może być to spisane w formie praw i obowiązków. Mieszkając
w jakimś państwie jesteśmy zobowiązani przestrzegać praw obowiązujących na jego
terenie. Przeprowadzając się do innego kraju obowiązują nas juz nie zasady i
prawa naszej ojczyzny, lecz tego państwa. Wyraźnym przykładem jest konieczność
zmiany strony ruchu drogowego wjeżdzając na teren Wielkiej Brytanii.
Jako
chrześcijanie musimy mieć świadomość iż do czasu naszego nawrócenia byliśmy pod
panowaniem królestwa ciemności, królestwa szatana i pod jego władzą. Chrystus naz
wyzwolił, zostaliśmy przeniesieni z tamtego królestwa do królestwa światłości z
pod władzy szatana pod panowanie Boga. W poprzednim, cechowały nas uczynki
samowolne, złe i spełnialiśmy wolę zwierzchnika tego królestwa. Teraz będąc w
nowym królestwie obowiązują nas nowe prawa, zwyczaje i zasady „co robić i czego
nie robić”. Nie można oczekiwać od nikogo by znał wszystko od pierwszego dnia.
Pan Jezus posyłając Apostołów na cały świat zaznacza aby szli i czynili
uczniami, zwiastowali Ewangelię, chrzcili tych którzy uwierzą i uczyli ich
przestrzegać wszystkiego czego Jezus nauczał. Biblia wzywa nas abyśmy już nie
postępowali jak poganie w próżności umysłu swego Ef. 4;17.
Uczymy się z
Biblii, uczymy się też od tych którzy zostali chrześcijanami wcześniej. Jeszcze
jednym sposobem są powołani przez Ducha Świętego oraz rozpoznani w społeczności
starsi i diakoni. List do Efezjan 4;11-12
mówi, że Jezus ustanowił apostołów, proroków, ewangelistów, pasterzy i
nauczycieli aby przygotować świętych do dzieła posługiwania, do budowania ciała
Chrystusowego.
Dość wyrażnym potwierdzeniem roli zarówno współbraci jak i
powołanych starszych jest 1 list Pawła do Tesaloniczan gdzie w 5 rozdziale czytamy: „Dlatego napominajcie się nawzajem i budujcie jeden
drugiego, co też czynicie. A prosimy was, bracia, abyście darzyli uznaniem tych, którzy pracują wśród
was, są przełożonymi waszymi w Panu i napominają was; Szanujcie ich i miłujcie
jak najgoręcej dla ich pracy. Zachowujcie pokój między sobą. Wzywamy was też, bracia,
napominajcie niesfornych, pocieszajcie bojaźliwych, podtrzymujcie słabych,
bądźcie wielkoduszni wobec wszystkich. Baczcie, ażeby nikt nikomu złem za
złe nie oddawał, ale starajcie się czynić dobrze sobie nawzajem i wszystkim.”
W Judaiżmie ważne było by przestrzegać prawa przekazanego Izraelitom przez
Mojżesza. Dotyczyło to kultu Boga jak też relacji społecznych. Był to szereg
przepisów dotyczący szczegółów codziennego życia. Podstawą był Dekalog, który
można właśnie podzielić na 2 części odnoszących się do relacji człowieka
względem Boga oraz właściwego postępowania wobec drugiego człowieka. Kolejnym
skrótem dekalogu może być 5Moj6;5 będziesz miłował Pana, Boga swego z całego
serca swego i z całej duszy swojej i całej siły swojej. 3 Moj. 19;18 ...będziesz
miłował bliźniego swego jak siebie samego. Do tych dwóch fragmentów odnosi się
Pan Jezus w Ew Mat 22; 34-40, mówiąc które przykazanie jest największe. Podobnie
Apostoł Paweł w Rzym 13;8-10 pisze: „Nikomu nic winni nie bądźcie prócz miłości
wzajemnej; kto bowiem miłuje bliźniego, zakon wypełnił. Przykazania bowiem: Nie
cudzołóż, nie zabijaj, nie kradnij, nie pożądaj i wszelkie inne w tym słowie
się streszczają: Miłuj bliźniego swego jak siebie samego. Miłość bliźniemu złego nie
wyrządza; wypełnieniem więc zakonu jest miłość. Podobnie w Gal. 5;13-14 Bo
wy do wolności powołani zostaliście, bracia; tylko pod pozorem tej wolności nie
pobłażajcie ciału, ale służcie jedni drugim w miłości. Albowiem cały zakon streszcza
się w tym jednym słowie, mianowicie w tym: Będziesz miłował bliźniego swego,
jak siebie samego
W dalszych wersetach listu do Galacjan 5;16-24 przeciwstawia życie według ciała
i życie według Ducha. Jawne są uczynki ciała i ich konsekwencja. Owoc zaś Ducha
przedstawia się inaczej. Uczynek to bezpośrednie działanie impulsywne lub planowane,
którego następstwem są jakieś konsekwencje. Owoc to efekt procesu, w którym
jest zasadzenie i pielęgnowanie rośliny aby uzyskać oczekiwany efekt. Wszystkie
cechy owocu Ducha od miłości do wstrzemięźliwości to wypracowane świadomie jako
efekt postępowania według Ducha. Przeczytajmy więc ten fragment jeszcze raz: „Mówię
więc: Według Ducha postępujcie, a nie będziecie pobłażali żądzy cielesnej. Gdyż ciało pożąda przeciwko
Duchowi, a Duch przeciwko ciału, a te są sobie przeciwne, abyście nie czynili
tego, co chcecie. A jeśli Duch was prowadzi, nie jesteście pod zakonem. Jawne zaś są uczynki ciała,
mianowicie: wszeteczeństwo, nieczystość, rozpusta, bałwochwalstwo, czary,
wrogość, spór, zazdrość, gniew, knowania, waśnie, odszczepieństwo, zabójstwa, pijaństwo,
obżarstwo i tym podobne; o tych zapowiadam wam, jak już przedtem
zapowiedziałem, że ci, którzy te rzeczy czynią, Królestwa Bożego nie
odziedziczą. Owocem zaś Ducha są: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość,
dobroć, wierność, łagodność, wstrzemięźliwość. Przeciwko takim nie ma zakonu. A ci, którzy należą do
Chrystusa Jezusa, ukrzyżowali ciało swoje wraz z namiętnościami i żądzami. Jeśli według Ducha żyjemy,
według Ducha też postępujmy.
Lubię Apostoła Pawła, gdyż w praktyczny sposób przedstawia jak prowadzić duchowe
życie we współpracy z Duchem Bożym. Tak wypałnieniem zakonu jest miłość, ale miłość
ta musi się wyrażać w postępowaniu człowieka. Fil. 1;27 Niech życie wasze
będzie godne Ewangelii Chrystusowej. 1 Tes 2;12 ...abyście prowadzili życie
godne Boga, który was powołuje do swego Królestwa i chwały, oraz Tyt 2;11 Albowiem
objawiła się łaska Boża, zbawienna dla wszystkich ludzi, (12) nauczając nas, abyśmy wyrzekli się bezbożności i
światowych pożądliwości i na tym doczesnym świecie wstrzemięźliwie,
sprawiedliwie i pobożnie żyli.
Uczmy się kultury Królestwa Bożego i świadomie przestrzegajmy tych Bożych
zasad, w które sam Bóg przez swego Ducha nas wprowadza przez objawienie Słowa oraz
używając współbraci, którzy w miłości przekazują nam jakieś aspekty kultury
Bożego Królestwa.
Poniżej zamieszczam tekst dokumentu Didache pochodzący z pierwszego wieku. Jest
to pewnego rodzaju katechizm dla nowonawróconych i prawdopodobnie
wykorzystywany do przygotowania do chrztu. Nie chcę rozszerzać Biblii o ten
dokument i nie wszystko w taki sam sposób pojmuję, ale jego wyraźna treść będzie
dobrym uzupełnieniem powyższego rozważania.
Didache
ΔΙΔΑΧΗ ΤΩΝ ΔΩΔΕΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ Nauka Pana, którą dwunastu Apostołów przekazało narodom. I.
Dwie drogi
1. Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci - i wielka jest
różnica między nimi. 2. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował
Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a
czego nie chcesz, by ktoś ci robił, tego wszystkiego i ty także nie rób
drugiemu. 3. A oto czego uczą nas te słowa:
Błogosławcie tych, którzy was przeklinają i módlcie się za waszych
nieprzyjaciół, pośćcie za wszystkich przesladowców. Jakaż to zasługa, jeśli
miłujecie tych, którzy was miłują? Czyż i poganie tego nie czynią? Wy natomiast
miłujcie tych, którzy was nienawidzą, a nie będziecie mieć nieprzyjaciół. 4.
Powstrzymuj się od umysłowych i cielesnych pożądań. Jeśli cię ktoś uderzy w
prawy policzek, nadstaw mu i drugi, a będziesz doskonały. Zmusza cię kto, żeby
iść z nim tysiąc kroków, idź z nim dwa tysiące. Zabiera ci ktoś twoją szatę,
daj mu i płaszcz. Bierze ci ktoś coś twojego, nie żądaj zwrotu, bo żądać go nie
możesz. 5. Daj każdemu, kto cię prosi i zwrotu się nie domagaj, ponieważ Ojciec
chce, żebyśmy z wszystkimi dzielili się naszymi własnymi darami. Szczęśliwy
ten, kto daje według przykazania, gdyż nic mu nie można zarzucić. Biada temu,
kto bierze! Jeśli bowiem bierze dlatego, że potrzebuje, nic mu nie można
zarzucić; jeśli jednak nie potrzebuje, zda sprawę z tego, dlaczego wziął i po
co. Wsadzony do ciemnicy, odpowie za wszystkie swoje czyny i nie wyjdzie
stamtąd, aż ostatni grosz zwróci. 6. Powiedziano jednak jeszcze na ten temat:
"Niech twoja jałmużna przesiąknie potem rąk twoich, aż będziesz wiedział,
komu dajesz".
II.
1.
A oto
dalsze zalecenia nauki: 2. Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie uwodź młodych
chłopców, nie uprawiaj rozpusty, nie kradnij, nie zajmuj się magią ani czarami,
nie zabijaj dzieci przez poronienie ani nie przyprawiaj ich o śmierć już po
urodzeniu, nie pożądaj własności twego bliźniego. Nie przysięgaj fałszywie, nie
składaj fałszywego świadectwa, nie złorzecz, nie pamiętaj uraz. 4. Nie bądź
nieszczery w myślach ani w słowie, gdyż nieszczerość jest pułapką śmierci. 5.
Niech twe słowa nie będą ani kłamliwe, ani próżne, lecz odpowiadające czynom.
6. Nie bądź chciwy ani zachłanny, ani obłudny, ani niegodziwy, ani zarozumiały.
Nie snuj złych zamysłów przeciw bliźniemu twemu. 7. Nie miej w nienawiści
żadnego człowieka, lecz jednych napominaj, módl się za nich, a innych jeszcze
kochaj ponad własne życie.
III.
1. Dziecko moje,
stroń od wszystkiego, co złe i wszystkiego, co do zła jest podobne. 2. Nie unoś
się gniewem, bo gniew prowadzi do mordu. Nie bądź zazdrosny, ani kłótliwy, ani
popędliwy, gdyż z tego wszystkiego dochodzi do zabójstw. 3. dziecko moje, nie poddawaj
się namiętnościom, namiętność bowiem wiedzie do rozpusty. Unikaj słów
nieprzyzwoitych i spojrzeń bezwstydnych, bo z tego wszystkiego rodzi się
cudzołóstwo. 4. dziecko moje, nie zajmuj się wróżbami, ponieważ to skłania do
bałwochwalstwa, ani zaklęciami, ani astrologią, ani oczyszczeniami, nie patrz
na to ani nie słuchaj takich rzeczy, wszystko to bowiem daje początek
bałwochwalstwu. 5. dziecko moje, nie bądź kłamcą, bo kłamstwo wiedzie do
kradzieży, nie bądź też chciwy ani goniący za próżną sławą, gdyż wszystko to
staje się przyczyną nieuczciwości. 6. dziecko moje, nie krytykuj, to bowiem
prowadzi do obmowy, nie bądź zbyt pewny siebie ani nieżyczliwy, ponieważ z tego
wszystkiego rodzi się oszczerstwo. 7. Ty natomiast bądź cichy, gdyż cisi
posiądą w dziedzictwo ziemię. 8. Bądź cierpliwy, miłosierny, życzliwy,
spokojny, dobry, pomnij zawsze z bojaźnią na słowa, które słyszałeś. 9. Nie
wynoś się i nie pozwalaj swej duszy na zuchwalstwo. Niechaj twoja dusza nie
wiąże się z pysznymi, lecz przebywa wśród sprawiedliwych i pokornych. 10.
Wszystko, co cię spotyka, przyjmuj jako dobre,
wiedząc że nic się nie dzieje bez Boga.
IV.
1. dziecko moje, o tym, kto głosi ci słowo Boże, pamiętaj dniem i nocą i
czcij go, jak samego Pana, bo gdziekolwiek jest głoszone panowanie Jego, tam
jest i Pan. 2. szukaj codziennie towarzystwa świętych, abyś mógł znaleźć
oparcie w ich słowach. 3. Nie powoduj rozłamów, lecz staraj się godzić
walczących. Sądź sprawiedliwie i nie miej względu na osoby, gdy trzeba karcić
błędy. 4. Nie trwóż się rozważając, czy stanie się tak, czy inaczej. 5. Nie
wyciągaj rąk do brania i nie cofaj ich, gdy sam masz dawać. 6. Jeśli coś masz
dzięki pracy rąk twoich, oddaj to na okup twoich grzechów. 7. Nie wahaj się
dawać, a gdy dasz, nie narzekaj, przekonasz się bowiem kiedyś, kto cię [za
wszystko] hojnie wynagrodzi. 8. Nie odwracaj się od potrzebującego, lecz dziel
się wszystkim z bratem twoim, a nie mów, że jest to twoja własność, jeśli
bowiem macie wspólny udział w nieśmiertelności, tym bardziej powinniście go
mieć w dobrach doczesnych. 9. Nie trzymaj twojej ręki z dala od syna lub córki
twojej, lecz już od dzieciństwa ucz ich bojaźni Bożej. 10. Niewolnikowi twemu
lub niewolnicy,
pokładającej nadzieję w tym samym Bogu, nie dawaj nigdy poleceń ze złością,
aby nie przestali bać się Boga, który jest nad nimi i nad nami. Nie przychodzi
On powoływać ludzi według zewnętrznych pozorów, lecz przychodzi do tych, którzy
ducha już przygotował. 11. A wy, niewolnicy, bądźcie poddani waszym panom niby
wizerunkom Boga, z szacunkiem i należną bojaźnią. 12. W zgromadzeniu będziesz
wyznawał swe błędy i nie pójdziesz na modlitwę z nieczystym sumieniem. Taka
jest droga życia.
V.
1. A oto droga
śmierci: przede wszystkim jest ona zła i pełna przekleństwa: mordy,
cudzołóstwa, pożądania, rozpusty, kradzieże, bałwochwalstwo, magia, czary,
rabunki, fałszywe świadectwa 45, obłuda, nieszczerość, przebiegłość, pycha,
niegodziwość, zuchwałość, chciwość, bezwstyd w mowie, zazdrość, bezczelność,
duma, chełpliwość, zanik wszelkiej bojaźni. 2. Prześladowcy ludzi prawych,
wrogowie prawdy, miłośnicy kłamstwa, nieświadomi nagrody, jaką otrzyma
sprawiedliwość, nie idą za dobrem ani za sądem sprawiedliwym, czujni nie na
dobro, ale na zło. Obca im jest łagodność i cierpliwość. Kochają marność, gonią
za zyskiem, nie mają litości dla ubogich, obojętnie przechodzą koło
udręczonych, nie znają swego Stwórcy. Mordercy dzieci, niszczą przez poronienie
to, co Bóg powołał do życia. Odtrącający tych, co nie mają, gnębiciele
ciemiężonych, obrońcy bogaczy, a niesprawiedliwi sędziowie biedaków, są to
grzesznicy w złym zatwardziali. Trzymajcie się, dzieci, z dala od nich
wszystkich!
VI.
1. Bacz, by ktoś
nie sprowadził cię z drogi tej nauki, gdyż taki człowiek uczy cię inaczej niż
Bóg tego chce. 2. Jeśli możesz w całości nieść jarzmo Pana , będziesz
doskonały; jeśli nie możesz, czyń, co możesz. 3. Co do pożywienia, weź na
siebie tyle, ile zdołasz, lecz powstrzymuj się bezwzględnie od ofiar składanych
bożkom, jest to bowiem kult bogów martwych. VII.
Chrzest
1. Co do chrztu, to udzielajcie go w taki oto sposób: Powtórzywszy najpierw
wszystko powyższe, chrzcijcie w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego w wodzie
żywej. 2. Jeśli nie masz wody żywej, chrzcij w innej, jeśli nie możesz w
zimnej, chrzcij w ciepłej. 3. Jeśli brak ci jednej, i drugiej, polej głowę trzy
razy wodą w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. 4. Przed chrztem powinni pościć
i chrzczony, i udzielający chrztu, a także inni, jeśli mogą. Temu zaś, kto ma
być chrzczony, przykaż, by pościł przez dzień lub dwa dni przedtem.
VIII.
Post i
modlitwa
1. Nie zachowujcie postu w tym samym czasie, co obłudnicy. Oni bowiem
poszczą w poniedziałek i czwartek, wy natomiast pośćcie w środę i piątek. 2.
Ani nie módlcie się jak obłudnicy, lecz jak polecił Pan w swojej ewangelii ,
tak się módlcie:
Ojcze nasz, któryś jest w niebie, święć się imię
twoje, Przyjdź królestwo twoje, bądź wola Twoja jako w niebie tak i na ziemi.
Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj I odpuść nam nasze winy, tak jak i
my odpuszczamy naszym winowajcom; I nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie, ale zachowaj
nas od złego, Bo twoja jest moc i chwała na wieki 3. Módlcie się w ten sposób trzy razy na
dzień.
IX.
1. Co do Wieczerzy Pańskiej, składajcie
dziękczynienie w taki oto sposób:
2. Najpierw
przy kielichu:
Dziękuję
Ci, Ojcze Nasz,
Za świętą winorośl Dawida , sługi Twego, Którą
objawiłeś nam przez Isusa, sługę Twego. Tobie chwała na wieki!
3. Następnie
przy łamaniu chleba:
Dziękujemy Ci, Ojcze nasz,
Za życie i za
poznanie,
Które
objawiłeś nam przez Jezusa, sługę Twego. Tobie chwała na wieki! 4. Jak ten
chleb łamany, rozrzucony po górach, Został w jedno zebrany,
Tak niech Zbór
Twój aż po najdalsze krańce ziemi
Zbierze
się w jednym królestwie Twoim, Bo Twoja jest chwała i moc przez Isus a
Chrystusa na wieki!
5. Niech nikt nie je ani nie pije z waszej
Wieczerzy Pańskiej oprócz tych, co zostali ochrzczeni w imię Pana, gdyż to
właśnie miał Pan na myśli mówiąc: "Nie dawajcie psom tego, co
święte".
X.
1. A gdy się już nasycicie, składajcie
dziękczynienie w taki oto sposób:
2. Dziękuję Ci, Ojcze Święty, Za święte Imię
Twoje, Które z woli twojej zamieszkało w sercach naszych,
I za poznanie, i
za wiarę, i za nieśmiertelność, Które objawiłeś nam przez Isusa, sługę
Twego,
Tobie chwała na wieki! 3. Ty, Panie wszechmogący, Stworzyłeś wszystko dla
Imienia Twego, Dałeś ludziom pokarm i napój, aby ciesząc się nim, Tobie
dziękowali.
Nam zaś dałeś w
swej łaskawości duchowy pokarm i napój, i Życie wieczne przez Isusa, sługę
Twego.
4. Nade wszystko dziękujemy Ci za wielką
potęgę Twoją. Tobie chwała na wieki!
5. Pomnij, Panie, na Zbór Twój, i wybaw go od
zła wszelkiego,
I uczyń
doskonałym w miłości Twojej. I zgromadź go z czterech stron świata, uświęcony,
W królestwie
Twoim, które przygotowałeś dla niego, Bo Twoja jest moc i chwała na wieki!
6. Niechaj przyjdzie łaska i przeminie świat!
Chwała Bogu Dawidowemu! Kto święty,
niech podejdzie, Kto nim nie jest, niech czyni pokutę! Przyjdź Panie.
Niech tak się stanie.
7. Prorokom zaś pozwólcie odprawiać
dziękczynienie, jak długo zechcą.
XI.
Życie wspólne
1. Jeśliby ktoś przyszedł i nauczał was wszystkiego tego, co zostało wyżej
powiedziane, przyjmijcie go. 2. Jeśli jednak ów nauczający zmieni coś i zacznie
wykładać inną naukę po to, żeby burzyć, nie słuchajcie go, jeśli natomiast
czynić to będzie po to, żeby pomnażać sprawiedliwość i poznanie Pana,
przyjmijcie go jak Pana naszego. 3. W sprawie zaś apostołów i proroków zgodnie
z poleceniem Ewangelii postępujcie w taki oto sposób: 4. Każdego apostoła,
który do was przychodzi, przyjmijcie jak samego Pana. 5. Nie zostanie on u was
jednak dłużej niż dzień jeden, a gdyby zaszła potrzeba, jeszcze i drugi. Jeśli
zostanie trzy dni, jest to fałszywy prorok. 6. Gdy ów apostoł będzie odchodził,
dajcie mu tylko chleba na drogę: jeśli zażąda pieniędzy, jest to fałszywy
prorok. 7. Nie wystawiajcie na próbę żadnego proroka, który mówi pod
natchnieniem Ducha, bo każdy grzech może być odpuszczony, lecz ten grzech odpuszczony
nie będzie. 8. Nie każdy, kto mówi pod natchnieniem Ducha, jest prorokiem. Jest
nim tylko wtedy, gdy żyje na sposób Pana. Tak więc po sposobie życia można
poznać proroka prawdziwego i fałszywego.
9. Każdy prorok, który pod natchnieniem Ducha każe zastawić stół, nie
będzie jadł z niego, inaczej jest to fałszywy prorok. 10. Każdy prorok, który
naucza prawdy, jeśli nie postępuje tak, jak uczy, jest to fałszywy prorok. 11.
Każdy jednak prorok wypróbowany, wiarygodny, który chcąc wyrazić tajemnice Zboru
w świecie postępuje [w sposób niezwykły, lecz nie uczy innych, żeby czynili to,
co on czyni, nie będzie przez was sądzony. Jego sprawę sam Bóg osądzi. W
podobny bowiem sposób postępowali także dawni prorocy. 12. Kto zaś wam powie
pod natchnieniem Ducha: daj mi pieniędzy albo czegokolwiek innego, nie
słuchajcie go. Jeśliby jednak prosił was w sprawie kogoś drugiego, kto znajduje
się w potrzebie, niechaj nikt go nie sądzi! XII.
1. Przyjmujcie każdego, kto
przychodzi w imię Pana. Później wypróbujecie go i poznacie, potraficie bowiem
odróżnić prawą rękę od lewej. 2. Jeśli przybysz jest tylko przejazdem, pomóżcie
mu, na ile was stać, a niech nie zostanie u was dłużej niż dwa lub trzy dni,
gdy konieczne. 3. jeśli zaś chce u was osiąść, a ma jakiś zawód, niech pracuje
by się wyżywić. 4. jeśli natomiast nie ma żadnego zawodu, zadbajcie rozsądnie o
to, by chrześcijanin nie żył pośród was w bezczynności. 5. Gdyby zaś nie chciał
tego czynić, znaczyłoby to, że kupczy tylko Chrystusem. Strzeżcie się takich
ludzi!
XIII.
1. Każdy prawdziwy prorok, który chciałby u
was osiąść, "wart jest swojej strawy". 2. Podobnie i prawdziwy
nauczyciel także jest wart jak "robotnik swojej strawy". 3. tak więc
weźmiesz pierwociny z całego soku z prasy winnej i z wszelkiego ziarna z
klepiska, jak również z bydła i z owiec, a dasz je prorokom. Oni bowiem są
waszymi arcykapłanami. 4. jeśli zaś nie macie proroka, dajcie ubogim. 5. Jeśli
pieczesz chleb, weź z niego pierwociny i daj według przykazania. 6. Podobnie
kiedy otwierasz dzban wina albo oliwy, weź z niego pierwociny i daj prorokom.
7. Z twoich pieniędzy, z ubrania i z wszystkiego, co posiadasz, weź pierwociny,
jakie byś sam uznał za stosowne, i daj według przykazania.
XIV.
1. W dniu Pana,
pierwszym po sabacie, gromadźcie się razem, by łamać chleb i składać
dziękczynienie, a wyznawajcie ponadto wasze grzechy, aby ofiara wasza była
czysta. 2. Niechaj nikt, kto ma jakiś spór ze swoim bratem, dopóki się nie
pogodzą, nie bierze udziału w tym zgromadzeniu, aby nie została skalana wasza
ofiara. 3. Oto bowiem słowa Pana: "Na każdym miejscu i w każdym czasie
składać mi będą ofiarę czystą, ponieważ jestem królem wielkim, mówi Pan, a imię
moje budzi podziw między narodami. XV.
1. Wybierzcie
zatem sobie starszych i pomocników godnych Pana, ludzi cichych, spokojnych,
bezinteresownych, wiarygodnych i wypróbowanych. Oni bowiem pełnią u was także
posługę proroków i nauczycieli. 2. Nie gardźcie więc nimi, gdyż należy im się
wśród was to samo poważanie, co prorokom i nauczycielom. 3. Karćcie się
wzajemnie nie w gniewie, lecz w pokoju, jak znajdujecie to w Ewangelii, a jeśli
ktoś drugiego obrazi, niechaj nikt z nim nie mówi, niech nie usłyszy od was ani
słowa, dopóki nie odprawi pokuty. 4. W waszych zaś modlitwach, jałmużnach i
wszystkich waszych uczynkach stosujcie się do tego, co znajdujecie w Ewangelii
Pana naszego. XVI.
Przyjdź Panie!
1. Czuwajcie nad
życiem waszym! Niechaj pochodnie wasze nie gasną, nie rozluźniajcie pasów na
biodrach waszych, lecz bądźcie gotowi, nie znacie bowiem godziny, w której Pan
nasz przyjdzie. 2. Gromadźcie się często razem, by szukać tego, co służy duszom
waszym, gdyż cały czas waszej wiary na nic wam się nie przyda, jeśli nie
staniecie się doskonali w ostatniej godzinie. 3. W dniach ostatnich bowiem będą
mnożyć się fałszywi prorocy i gorszyciele, owce zmienią się w wilki, a miłość
zmieni się w nienawiść. 4. W miarę narastania nieprawości ludzie będą się
nawzajem nienawidzić, prześladować i zdradzać, a wtedy zwodziciel świata pojawi
się jako Syn Boży i będzie czynił znaki i cuda. Cała ziemia zostanie wydana w
jego ręce i będzie popełniał niegodziwości, jakie nigdy się jeszcze nie działy
od samego początku wieków. 5. Wówczas to ludzkość wejdzie w ogień próby, a
wielu się załamie i zginie, lecz ci, co
wytrwają w wierze, zostaną zbawieni
przez Tego właśnie, który stał się [za nas] przekleństwem. 6. A wtedy
ukażą się znaki prawdy: najpierw znak niebios otwartych, potem znak dźwięku
trąby i jako trzeci znak, zmartwychwstanie umarłych . 7. Nie wszystkich
wprawdzie, lecz jak powiedziano: "Przyjdzie Pan, a z Nim wszyscy
święci" . Wówczas to ujrzy świat pana przychodzącego na obłokach
niebieskich...
Komentarze
Prześlij komentarz