przemyślenia na temat wiary
Wiara.
Temat wiary
poruszany jest w Biblii często na tyle,
ze kazdy kościół, wspólnota powinni ten temat rozważyć.
Często kazania
nauczania idą w kierunku wiary przenoszącej góry czy wiary ku otrzymaniu
uzdrowienia. Choć te aspekty są jak najbardziej ważne, to w tym rozważaniu
zajmiemy się innymi aspekatami wiary w życiu wierzącego. Z pewnością temat
powróci i będziemy mogli zgłębić też i te powyżej wspomniane.
List do
Hebrajczyków bogaty jest w wymienianie słowa „wiara” więc z niego w dużej
mierze będziemy korzystać. Podstawą będzie werset 11.6 Bez wiary zaś nie można
podobać się Bogu; kto bowiem przystępuje do Boga, musi uwierzyć, że On istnieje
i że nagradza tych, którzy go szukają. Wcześniejsze wersety wsponinają jednak
pewnego rodzaju definicję wiary. Np werset 3 mówi: Przez wiarę poznajemy, że
światy zostały ukształtowane słowem Boga, tak iż to, co widzialne, nie powstało
ze świata zjawisk. Zaś werset pierwszy zawiera 2 kluczowe słowa które moą nam
wyjaśnić, zdefiniować czym jest wiara.
A wiara jest
pewnością tego, czego się spodziewamy, przeświadczeniem o tym, czego nie
widzimy.
a.
Pewność – polega na uznaniu czegoś za niezachwiane, udowodnione, doświadczone i
wskazuje na osobiste doznanie Boga, co z kolei ukształtuje i ukierunkuje nasze
życie. «niezachwiane przekonanie o istnieniu czegoś lub o tym, że rzecz się ma w
określony sposób»
b.
Przeświadczenie –«pewność w stosunku do kogoś, czegoś, wiara w
prawdziwość, słuszność czegoś»
Oba
słowa są synonimami wiary i zawierają się nawzajem w swoich definicjach.
Kolejnym wartym
rozważenia jest słowo :
c.
Ufność/ zaufanie/
1 Jan 5;14 Taka zaś jest ufność, jaką mamy do niego, iż jeżeli prosimy o
coś według jego woli, wysłuchuje nas.
Hebr.3;6 lecz Chrystus jako syn był ponad domem jego; a domem jego my
jesteśmy, jeśli tylko aż do końca zachowamy niewzruszenie ufność i chwalebną
nadzieję.
Ufność to stan w którym nasze przekonanie pozwala nam na całkowite zawierzenie,
spowodowane właśnie pewnością co do osoby której ufamy. Związane jest albo z
wcześniejszym sprawdzeniem lub
nieodpartym przekonaniem że warto polegać na osobie której zaufaliśmy.
Ufność jaką mają dzieci w stosunku do rodziców jest pozbawiona
racjonalizmu, bez powątpiewania skoczą w ramiona rodzica bez zastanowienia i
analizowania okoliczności. Wielką dozą ufności obdaża się osoby nam najbliższe
np w małżeństwie i jest to stan tak silny, że gdy dojdzie do zawodu to właśnie
zaufanie najtrudniej jest odbudować. Ufność wystawia nas całkowicie bezbronnych
na osobę której ufamy.
d.
Wierność to kolejne słowo opisujące cechy wiary. Tak ważne w wielu aspektach życia.
Znowu małżeństwo jest tutaj najlepszym przykładem gdy dwoje ludzi przysięga
sobie wzajemną wierność. Zakłada to iż bez względu na okoliczności tej
wierności się dochowa. Nie chodzi jedynie o czystość seksualną lecz również o
lojalność, wspieranie się nawzajem, działanie
dla wspónego dobra. Dziś tak często brak jest wierności i nasza przysięga tak
mało znaczy.
Mat 24;45-51
Kto więc jest tym sługą wiernym i roztropnym, którego pan postawił nad
czeladzią swoją, aby im dawał pokarm o właściwej porze? Szczęśliwy ów sługa,
którego pan jego, gdy przyjdzie, zastanie tak czyniącego. Zaprawdę powiadam
wam, że postawi go nad całym mieniem swoim. Jeśliby zaś ów zły sługa rzekł w
sercu swoim: Pan mój zwleka z przyjściem, i zacząłby bić współsługi swoje, jeść
i pić z pijakami, przyjdzie pan sługi owego w dniu, w którym tego nie oczekuje,
i o godzinie, której nie zna. I usunie go, i wyznaczy mu los z obłudnikami; tam
będzie płacz i zgrzytanie zębów.
Wierność jest ta cechą oczekiwaną przez naszego Pana. Zarówno ten dobry
wierny i roztropny sługa jak i ten zły są nazwani sługami i takie same
oczekiwania są wobec nich więc i nagroda lub też kara będzie udziałem każdego. Zaczeli
od tego samego poziomu i tylko od swojej postawy względem zadania jakie im
wyznaczono będzie zależało jaką przyszłość osiągną.
e.
Wypełnianie woli Boga/ Posłuszeństwo to kolejny aspekt wiary. Mt 21;28-30
A jak się wam wydaje? Pewien
człowiek miał dwóch synów. Przystępując do pierwszego, rzekł: Synu, idź, pracuj
dziś w winnicy. A on, odpowiadając,
rzekł: Tak jest, panie! Ale nie poszedł. I przystępując do drugiego, powiedział
tak samo. A on, odpowiadając, rzekł: Nie chcę, ale potem zastanowił się i
poszedł.
Pan Jezus wyrażnie wskazuje iż nie to co powiemy na jego wezwanie lecz to co
zrobimy ma znaczenie, co prowadzi nas do kolejnego aspektu jakim jest:
f.
Pokazanie wiary w uczynkach Jak 2;14-17 14
Cóż to pomoże, bracia moi, jeśli ktoś mówi, że ma wiarę, a nie ma
uczynków? Czy wiara może go zbawić? Jeśli brat albo siostra nie mają się w co
przyodziać i brakuje im powszedniego chleba, a ktoś z was powiedziałby im:
Idźcie w pokoju, ogrzejcie się i nasyćcie, a nie dalibyście im tego, czego
ciało potrzebuje, cóż to pomoże? Tak i wiara, jeżeli nie ma uczynków, martwa
jest sama w sobie.
Wersety te stoją w pozornej sprzeczności z doktryną zbudowaną na
reformacyjnej zasadzie tylko łaska, która jest zaczerpnięta z listu Pawła do
Efezjan 2;8-9 : z łaski jesteśmy zbawieni przez wiarę. Nie z uczynków aby się
nikt nie chlubił.
Lecz jżeli uważnie czytamy cały kontekst tego wersetu to znajdziemy również
werset 10 : Jego bowiem dziełem
jesteśmy, stworzeni w Chrystusie Jezusie do dobrych uczynków, do których
przeznaczył nas Bóg, abyśmy w nich chodzili. W tym świetle te dwa fragmenty raczej
się doskonale uzupełniają niż zaprzeczają. Zbawienie, które jest za darmo, to
zbawienie od naszych grzechów i dokonało się raz na zawsze przez przelanie krwi
przez Jezusa jako ofiara przebłagalna za nasze grzechy. Nie możemy do tego nic
dodać, niczym innym zastąpić czy to uczynkami czy ofiarami. Efektem tej ofiary
jest otwarty dostęp do Boga i każdy ma
taki sam start, jako grzesznik oczyszczony przez krew Baranka. Kolejnym etapem
jest nasze uświęcenie i jest to również zawarte w Słowie Boga do nas 1Tes.4;3 Taka jest bowiem wola Boża:
uświęcenie wasze, żebyście się powstrzymywali od wszeteczeństwa.... czytajmy
dalej aby się nauczyć co uświęcenie w sobie zawiera.
Postępowanie według moralnych zasad
Królestwa Bożego. Pan jezus przykazał apostołom by czynili uczniami wszystkie
narody ucząc przestrzegać wszystkiego co on przykazał. Sami przestrzegajmy,
byśmy mogli innych nauczać, a wtedy będziemy tymi wiernymi i roztropnymi
sługami.
g.
Poświęcenie/cena nasze podążanie za Jezusem obarczone jest wieloma uwarunkowaniami i jednym z nich jest gotowość na zapłacenie ceny, poniesienie kosztów czy to finansowych, czasowych czy w postaci wyrzeczenia się pewnych postaw czy utraty ”dobrego” imienia w oczach tego świata. Wiara to często bolesna sprawa, lecz jeśli po bożemu do tego podejść, to te trudne w oczach świata rzeczy mogą przynieśc wielką radość.
Poświęcenie/cena nasze podążanie za Jezusem obarczone jest wieloma uwarunkowaniami i jednym z nich jest gotowość na zapłacenie ceny, poniesienie kosztów czy to finansowych, czasowych czy w postaci wyrzeczenia się pewnych postaw czy utraty ”dobrego” imienia w oczach tego świata. Wiara to często bolesna sprawa, lecz jeśli po bożemu do tego podejść, to te trudne w oczach świata rzeczy mogą przynieśc wielką radość.
h.
Wyznanie
Hebr 3;1 Przeto,
bracia święci, współuczestnicy powołania niebieskiego, zważcie na Jezusa,
posłańca i arcykapłana naszego wyznania.
Słowo wyznanie, często kojażone i
używane na okteślenie jakiejś konkretnej grupy religijnej lub nawet sekty, często
jest też określane mianem wiary np Kościół Chrześcian Wiary Ewangelicznej w nazwie własnej lub określenie nawet trochę
obraźliwe w prostackim określeniu: „wiara Jehowych”. Słowo wyznanie ma jednak głębsze znaczenie. To co wyznajemy
determinuje nas, prowadzi do pewnych postaw zgodnych z wyznawanymi przez nas
zasadami, do postępowania zgodnie z nimi i konfliktu jeżeli tak się nie dzieje.
Każda społeczność kieruje się jakimiś wyznawanymi zasadami i nakłada jakieś
konsekwencje na osoby im się nie podpożądkowujące. Nie jesteśmy wyjątkiem, to
jest wpisane w naszą naturę i właściwie ukierunkowane prowadzi nas do
wypełniania bożych zamysłów względem nas. Dlatego „On ustanowił jednych apostołami, drugich
prorokami, innych ewangelistami, a innych pasterzami i nauczycielami, aby przygotować świętych do dzieła
posługiwania, do budowania ciała Chrystusowego. Ef 4;11-12. Wszystkie te funkcje
ustanpowione przez Boga mają swoją szczególną rolę. Nauczyciele mają tą
szczególną rolę pilnowania wytyczonych przez Boga standardów, przekazywania im
ludziom jako wzór do naśladowania. Taką rolę miał Tymoteusz jak i każdy kto
podejmuje rolę nauczania. Przestroga jest taka iż tacy ludzie surowszy wyrok
otrzymają więc powinni baczyć czego nauczają.
. Credo – łączy się z poprzednim punktem.
1. «poglądy i
zasady, którymi ktoś kieruje się w życiu»
2. «w religiach
chrześcijańskich: zbiór głównych zasad wiary»
Chrześcijanie pierwszych wieków
bardzo często byli konfrontowani z naukami filozoficznymi
czy twierdzeniami religijnymi pochodzącymi z różnych źródeł.
Pan Jezus oraz apostołowie
przestrzegali przed fałszywymi naukami, fałszywymi nauczycielami, mesjaszami
czy prorokami. Wielu z nich mogło i rzeczywiście pochodziło z szeregów samych
chrześcijan. Paweł przestrzegał starszych z Efezu przed tym, iż nawet z pomiędzy
nich samych powstaną mężowie mówiący rzeczy przewrotne, aby uczniów za sobą
pociągnąć. Wiele pism zostało napisanych aby pewne nauki obalić czy
przestrzec wierzących przed zgubnym ich wpływem. Nawet część Nowego Testamentu jest występowaniem przeciw zwodniczym naukom.
Innym sposobem było
formułowanie wyznania wiary tzw. Credo zakreślającego podstawy wiary wyznawanej
przez nas. Różne creda powstawały w różnych częściach świata, najbardziej w polsce
jest nam znane credo nicejskie które w swej naturze przeciwstawiało się nauce
Arian. Credo to jakby granica której nie powinno się przekraczać, a każdy
zaprzeczający tym podstawom, wykracza poza granice bezpieczeństwa i może, czy
przez zapędzenie czy przez zwiedzenie lub chęć zwiedzania, wprowadzać naukę
sprzeczną z wolą Boga.
Credo Reformacji z 16 wieku może być 5 sola: tylko łaska, tylko
wiara, tylko Słowo, tylko Chrystus, tylko Bogu Chwała.
Dzisiaj chrześcijaństwo
poddawane jest innym próbom, więc do historycznych credo powinniśmy uzupełniać inne
stwierdzenia, które będą definiowały istotę naszego wyznania. Może to być
związane z humanizmem podważającym Boże zasady, czy definiowaniem czym jest
rodzina, lub co ja osobiście widzę jako ważne: czym jest i jak długo trwa
małżeństwo.
Następne pokolenie będzie miało inne wyzwania więc będzie musiało
definiować podstawy wiary w inny sposób, reformując w ten sposób kościół, który
mógłby zboczyć z Bożych torów.
Podsumowując nasze
rozważanie: wiara to czasownik chechujący się czynnością, postępowaniem według
określonych zasad. Bez wiary, tej czynnej w miłości, nie można podobać się Bogu.
Brak tej czynnej wiary stawia nas w
niebezpieczej sytuacji możliwości odrzucenia pomimo wyznawania czegoś ustami.
Ten lud czci mnie ustami a serce ich jest
daleko odemnie, daremnie
jednak cześć mi oddają. Iz 29;13.
Apostoł Jan
pisze do nas: Dzieci, miłujmy
nie słowem ani językiem, lecz czynem i prawdą. 1Jan3;18
Niech taka będzie
nasza wiara i chyba o takiej wierze mówił Pan Jezus:
Tylko czy Syn Człowieczy znajdzie wiarę na
ziemi, gdy przyjdzie? Łuk 18;8
Komentarze
Prześlij komentarz